⭐ TRENER 2
“Notekunnskap som grunnmur – lese, skrive og skape egen musikk”
Hva er egentlig det viktigste en ny trommeslager kan lære?
Er det å holde takten?
Følge pulsen?
Få til et jevnt slag?
Alt dette er viktig, men grunnmuren ligger et annet sted:
Notekunnskap.
Evnen til å lese – og evnen til å skrive.
Hvorfor?
Fordi å lese noter gjør eleven i stand til å lytte til de andre.
Og å skrive egne rytmer gjør eleven i stand til å skape musikk.
⭐ Lese for å høre
Når eleven leser en øvelse i Virvel 1, oppstår en helt egen prosess:
– eleven ser rytmen
– kroppen tester den
– øret gjenkjenner den
– og pulsen følger
Dette gir en naturlig overgang til samspill – der eleven ikke bare spiller sin egen del, men forstår musikken rundt.
Still spørsmålet:
“Hva hører du når du ser dette taktmønsteret?”
Det kobler lesing til lytting.
⭐ Skrive for å skape
Å skrive egne rytmer gjør noe helt spesielt:
Eleven må internalisere notene.
De må høre musikken i hodet før de skriver – og før de spiller.
Dette er ren musikalsk tenkning.
Derfor ber du eleven stjele én eller to takter fra dagens hovedøvelse og lage sin egen variant.
Når eleven kommer med sin komposisjon, er det din oppgave å:
– lese håndskriften
– spørre om tempo
– spørre om dynamikk
– spørre om stikker, visper, klang
– tolke musikken
– og spille den for eleven
Dette er inspirasjon på høyeste nivå.
⭐ Gi komposisjonen en stemme
Be eleven ta opp når du spiller “Din sang”.
Det gir motivasjon hjemme, skaper dialog med foresatte og bygger stolthet.
Notekunnskap er ikke bare et verktøy.
Det er veien inn i musikken – og veien inn i alle fremtidige muligheter:
melodisk slagverk, pauker, ensemblemusikk og TrommeZ.
Som Stravinsky sa:
“Notation is the skeleton that gives life to music.”